Atonement - Britishness, innocence and guilt in Ian McEwan's novel
Analyse zentraler Begriffe wie innocence, guilt, forgiveness und perceptions of reality
- Typ:
- Unterrichtseinheit
- Umfang:
- 47 Seiten (2,2 MB)
- Verlag:
- RAABE
- Auflage:
- 1 (2024)
- Fächer:
- Englisch
- Klassen:
- 11-13
- Schulform:
- Gymnasium
In dieser Unterrichtsreihe dient der Roman “Atonement” von Ian McEwan als Grundlage für die Analyse zentraler Begriffe wie innocence, guilt, forgiveness und perceptions of reality sowie die Interpretation ihrer literarischen Gestaltung.
Neben der Erarbeitung von plot und characters wird auch der Vergleich der Romanhandlung mit der filmischen Umsetzung einbezogen. Die Schülerinnen und Schüler setzen sich außerdem mit rezeptionskritischen Kategorien wie literary devices, intertextuality und narrative perspective auseinander.
Inhaltsverzeichnis:
- Facts
- Notes on the material
- Topic 1: The fountain scene – Introduction
- Topic 2: The plot of the novel
- Topic 3: Characters and narrator(s)
- Topic 4: Literary devices
- Topic 5: Themes in Atonement
- Topic 6: From novel to film
+ Topic 7: Britishness - Exam: Interpretation and integration
Competences and skills:
Working with literary sources, historic documents, video clips and other material, students particularly train their reading and analytic skills. Different viewpoints and literary devices are studied in a critical manner. Viewing comprehension skills are trained by working with the film version of the novel. There is also a focus on language production in oral and written formats.